feb 03 2010

Apache World Tour - Summer Camp - 2009


jan 19 2010

Cselezés

Az előző bejegyzésben a telegrafált mozdulatról írtam, mely egy olyan mozdulat, melynek a végét az ellenfél ki tudja számolni (hogy ez miért is van így, olvassátok el az előző bejegyzésben). A la canne de combat-ban minden mozdulatunk telegrafált, ami önmagában nem lenne jó, azonban ebben a szabályrendszerben ez egy kihasználható, és kihasználandó dolog.

Ha megnézzük, két lehetőségünk van. Ha sokkal gyorsabbak vagyunk a másik félnél, akkor ő bár ki tudja olvasni a mozdulatot, elkésik, és mi bevisszük a találatot. A másik, számunkra most érdekesebb lehetőség az, amikor nagyjából azonos gyorsaságúak vagyunk. Tehát ha indítok egy támadást, és az ellenfél védekezik (a mi szabályrendszerünkben nem engedélyezett a közbetámadás), akkor egy jól védekező fél esetén nagyon nehéz találatot bevinni. Éppen ezért különböző cselekhez kell fordulnunk, hogy sikeresek legyünk. Vizsgáljunk meg egy egyszerű ütés sorozatot.

Mit változtathatunk az ütésnél?

- ütés sebességét menet közben (lassuló ütés, gyorsuló ütés)
- ütések egymáshoz képesti sebességét (lassú, lassú, gyors, lassú, gyors, gyors)
- ütések közötti szüntetet (ütés, rövid szünet, ütés, nincs szünet, ütés, hosszú szünet)
- ütés kezdőpozicióját a függőleges tengely mentén (lábra, testre, felyre)
- ütés kezdőpozicióját a síkon (mozgás közbeni ütés, térben máshova helyezett armé)
- ütés pozicióját a térben (forgások)
- az ütés végpozicióját: ugyanazt az ütést ütjük, mint amit elindítottunk, de ezt már lábra ütjük
- magát az ütést: indítunk egy latéral croisé-t majd menet közben váltunk, és csinálunk egy SZABÁLYOS brisé-t
 
Hogy kapcsolódnak ehhez a kombinációk?

A kombinációk adott ütések egymás után történő lejátszását jelenti, különféle ütemezéssel, ritmussal. A kombinációk lényege, hogy belekényszerítjük ellenfelünket egyfajta védekezési sémába, majd amikor benneragadt, kihasználjuk a hibáját. Mondok egy példát. Csinálok két támadást lábra. Az ellenfél ezt védi. A harmadikat is megindítom mintha lábra menne, az ellenfél erre reagál, és lefele véd, közben én beviszem fejre a találatot.

Edzőként mit láthatunk ebből? Ha valakinek nincs ötlete, it gyakoroljon edzésen, tessék, egy egyszerű ütésnél is ilyen sok paramétert lehet - és érdemes - változtatni, ezzel is szinesítve, érdekesebbé téve az edzésünket, nem beszélve arról, hogy a botvívásunk is hatékonyabb lesz.


jan 12 2010

Telegrafált mozdulat

Telegrafált mozdulatnak nevezünk egy mozgást, amiről az ellenfél ki tudja deríteni, hogy pontosan mi is lesz a vége.
 
A telegrafálás önmagában se nem jó, se nem rossz. Amikor elkezdünk egy technikát gyakorolni, akkor természetesen telegrafált lesz, hiszen a másik fél a  kezdőhelyzetből és sebességből (ami kezdetben lassú) könnyen ki tudja "számolni" a végeredményt. Ez egy eszköz, mely segíti őt abban, hogy megtanulja a várható támadásokat, és az adott támadás/irány ellen működő helyes reakciókat (védés, elmozgás, közbetámadás).
 
Általánosságban beszélve amikor nagy sebességgel hajtunk végre egy technikát szabad küzdelem során, akkor ezt megpróbáljuk a másik fél reakcióidejénél gyorsabban előadni (ami egy elég komplex dolog, hiszen függ a testhelyzetünktől, a másik helyzetétől, távolságtól, fáradtsági szintünktől, mentális állapotunktól, stb.). Ekkor minden olyan mozdulat, mely elárulja szándékunkat, lehetőséget biztosít a másiknak arra, hogy előbb reagáljon, mielőtt mi elindítottuk volna támadásunkat, vagy mielőtt a támadásunk a legerősebb lenne. Azaz meg tud minket kontrázni.
 
A canne technikák alapvető eleme az armé, mely a kar áthúzását jelenti a gerincoszlop vonalán. Ennek a mozdulatnak a szerepe az, hogy növelje az ütés maximális sebességét, azonban így több idő végrehajtani a támadást. Ezzel együtt azonban az ellenfél le tudja olvasni, hogy mit akarunk csinálni, mely védekezést alkalmazza. Hiszi ő. Ugyanis, ezzel mi is tisztában vagyunk, éppen ezért hamis információval látjuk el, és ha ő rámozdul a hamis támadásunkra, mi megváltoztatjuk a mozgásunkat, és így viszünk be sikeres találatot. Ennek az előfeltétele az, hogy a csel-támadásunk, esetleg kombinációnk valóságosnak hasson a másik számára, illetve hogy adjunk neki időt arra, hogy ezt leolvassa, és reagáljon, ugyanis ha gyorsabbak vagyunk nála, akkor igazából nincs szükségünk cselezésre. De biztos, hogy mindig mi leszünk a gyorsabbak??!
 

jan 11 2010

Mi a botvívás?

Több kérés is érkezett hozzám azzal kapcsolatban, hogy írjam le, mi is az a botvívás? Eleget téve a kéréseknek, sok szeretettel ajánlom a következő kis összefoglalót.

A botvívás egy összefoglaló név (mint például a labdajáték), olyan mozgásformák csoportja melyek célja bottal történő vívás, játék, küzdelem. A bot az egyik legegyszerűbb fegyver, a természetben bárhol megtalálható, és szinte minden népcsoport kifejlesztett magának akár több különböző módszert is arra nézve, hogy kell a botot forgatni. A botforgatás  népszerűsége (legalábbis az európai országokban) a XX. század közepére nagymértékben lecsökkent, azonban ahogy egyre többen fordulnak saját népi kultúrájuk felé, újra egyre népszerűbbé válik a bottal való küzdelem, játék.

A hétköznapi ember nem is sejti, hogy milyen gazdag kultúrális kincs a botvívás, a teljesség igénye nélkül felsorolnék néhány stílust: Juego del garrote (Venezuela, sétapálca), Juego del palo (Kanári szigetek, hosszúbot), Bata (Írország, rövid bot), Jogo do pau (Portugália, hosszúbot), Canne Royale (Belgium, sétapálca), Singlestick & Quarterstaff (Anglia, bot markolattal és hosszúbot), La Canne és változatai (Franciaország, hosszúbot és sétapálca), Scherma di bastone (Olaszország különböző területei, és Szicilia, hosszú és rövid bot), Botoló táncok, cigánybotoló, Hun-magyar botvívás (Magyarország, hosszú és rövidbot). Escrima/arnis/kali (Fülöp szigetek, különböző hosszúságú botok és fegyverek), Jodo (Japán, hosszúbot), Sétapálca és rövidbotos önvédelmi rendszerek (Izrael - Hagana, India, Amerika, stb.)

Ezeken a tradicionális stílusokon kívül egyre nagyobb népszerűségnek örvend a középkori vívókódexek rekonstrukcionálásával életre keltett rendszerek.

A mi iskolánkban a fő botvívó stílus a la Canne de Combat, a francia rendszerű botvívás, mely fejlődését és technikai repertoárját szeretném most bemutatni.

Ezen stílus egy modern küzdősport, mely célja non-stop küzdelemben találatok bevitele a másik fél előre meghatározott, támadható testrészeire (sisak, mellkas, lábszár).

A rendszer moduláris, több modulból áll: canne (egy botos küzdelem), double canne (két botos küzdelem), Bâton français (hosszúbot), canne défense (önvédelem sétapálcával), canne chausson (savate rúgások és la canne ütések kombinációja).

Nézzünk meg egy korai videót a rendszerről, Charlemont mester bemutatásával, 1900-ból.

 

Az alábbi technikákat illetve megoldásokat mutatják be:

  • Vízszintes külső vágás fejre, testre, lábra (latéral extérieur)
  • Vízszintes belső vágás fejre, testre, lábra (latéral croisé)
  • Függőleges ütés
  • Védekezés, visszatámadás

Az 1970-es években ezt a rendszert Maurice Sarry megreformálta, a fiatalok számára élvezhetőbbé tette. Célja egy gyors, látványos, sérülésektől mentes modern küzdősport létrehozása volt, mely bár a régi alapokra építkezik, célja elsősorban nem az önvédelem, hanem a mozgás öröme, a játék szabadsága, a versengés lehetősége.

 

 

E célból Sarry módosította a szabályrendszert, mely magával hozta a technikák változását is. Fontos, hogy minél messzebbről elérjük az ellenfelet, ezért az ütések vízszintes vagy függőleges síkon mozognak, ezáltal körülbelül 20-30 centiméterrel megnövelhetjük ütőtávunkat, cserébe az ütés erejét csökkentjük.
A körben való küzdelem alapjaiban változtatta meg a lábmunkát, és az állást, a jelenlegi állás és lábmunka (eltekintve a kitöréstől) közelebb van egy boxoló vagy muay thai harcos állásához, mint egy vívóéhoz.
A bot hátrahúzása - az armé mozdulata - korábban a bot ütéserejét hívatott növelni a nagyobb úton való gyorsítás miatt. A mozdulat megmaradt a modern sportban is, azonban már más értelmezéssel: technikai-taktikai elemmé alakult, mely alapvető része lett a cselezésnek, és lehetőséget biztosít a gyors visszatámadásra.
Mivel a rendszer non-stop, ezért nem csak az a fontos, hogy találatot vigyünk be, hanem az is, hogy a találat után továbbra is mobilisak maradjunk, ez pedig a küzdelemhez való mentális hozzáállást, és az edzésmódszert változtatta.

A technikák, támadások ugyan rögzítettek, azonban a közöttük történő átvezetés, elmozgások rengeteg lehetőséget nyújtanak a gyakorlóknak. Ebből a szempontból  nyitott a rendszer, ezért egyre több tánc és capoeira elem kerül át, ahogy a következő videókon majd láthatjátok.

Látványos megoldások szabadküzdelemben: 

Egy bemutató videó az Apache csoporttól:

2009-es Francia Bajnokság:

 

Ez hát egy rövid összefoglaló a botvívásról, azon belül is a la Canne de Combat-ról, remélem megnyerte tetszésetek.


jan 04 2010

Új év és visszatekintés

A tavalyi év végére kicsit elhanyagoltam a bloggolást egyéb teendőim miatt, de igérem, ebben az évben minden másképp lesz. (ez volt az újévi fogadalom)

A tavalyi évben is sok minden történt. 2009 januárja egy fantasztikus szemináriummal kezdődött, Fabien Pavelet vezetésével. Februárban a Dreynschlag rendezvényen vettünk részt, ahol Olivier Dupuis mutatta be a francia botvívást, immár egy edzés keretében. Ebből nagyon sokat tanultunk, mondhatni koncepcionálisan változott a két botos küzdelmünk. Az teremedzéseink nyár elejéig folytatódtak, majd a jó időre való tekintettel szabadtéren edzettünk.

Nagy sikere volt a nyári Kard Rendje edzőtábornak, ahol idén már 18 fő vett részt.

A nyarat Fabien la canne szemináriuma zárta, immár a második, ezzel együtt Fabien több, mint egy hónapot töltött Magyarországon, és ha minden jól megy, hamarosan elkészül a második útikönyve, ezúttal hazánkról.

Szeptembertől új helyen edzünk, a Trefort utcában.

Mit várok a 2010-es évtől? 2008/9-ben megkezdett szakmai munkát szeretném folytatni, elmélyíteni. Elég sokat foglalkoztam mozgáselemzéssel, mozgásjavítással (alexander technika, feldenkrais, FMS, stb.) és úgy látom, hogy nekünk leginkább erre van szükségünk, ebbe az irányba érdemes tovább kutatni, fejlődni. Az európai botkultúrában is rengeteg lehetőséget látok, elsősorban a hosszúbot tekintetében, megpróbálunk ebbe az irányba is mozdulni. Ha minden jól megy, az év közepére szervezni fogunk egy szabadvívó versenyt, ahol a tanítványok megmérettethetik magukat.

Egészségben, sikerekben gazdag új évet kívánok minden kedves olvasónak!

 Sándor Zsolt


aug 28 2009

Edzések szeptembertől


Nagyobb térképre váltás

ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola
1088 Budapest
Trefort utca 8.

Az edzések időpontja:
Péntek: 17:00 - 19:00

Elérhetőség: Kálvin tértől (M3) 5 perc séta gyalog a Múzeum irányába.

Az első edzés ingyenes!

Havidíj: 2500 Ft
Napijegy: 700 Ft

Első edzés: 2009 szeptember 4.

Elérhetőség
Oktató: Sándor Zsolt
Email: botvivas@gmail.com
Tel.: 06-20-480-4902

Mindenkit szeretettel várunk!


süti beállítások módosítása